Om oss

Tradisjoner å ta vare på!

John Risdal startet på begynnelsen av 60-tallet med turbusser. Firmaet ble kjent under navnet John Risdal Turbusser og var å se på veiene helt fram til 2004. Små og mellomstore busser var i vognparken, og både skole- og turkjøring var oppdragene. Varemerket var god og personlig service til alle kunder! Aldri ble det kompromisset på kvaliteten. Dessverre døde John så altfor tidlig og brått 8. november 2003, kun 68 år gammel.På slutten av 80-tallet overtok sønn til John, Olav Ljosland Risdal, mer og mer den daglige driften. Ved årskiftet 1994/1995 kom den første, store turbusser i tunet på Ljosland. I 1998 ble også 45-seters turbuss nummer to innkjøpt. Aktiviteten var allerede da økende og ved gjennomføring av pakketurer, ble det samarbeidet med Sørlandsruta Touring i Kristiansand. Det var derfra bekjentskapet mellom Olav og Tom Roger Øydne, som leder av avdelingen, utviklet seg og som resulterte i at et felleseid selskap ble etablert 3. januar 1999 – Risdal Touring AS.

Strategien var å bli en turoperatør for Sørlandet – med spennende turer til attraktive, gunstige priser! Flere og flere kunder etterspurte ferdige pakkeløsninger. Den lange erfaringen med å kjøre for andre som selv hadde lagt opp sin tur, gjorde beslutningen enkel: Dette trodde vi på!

27. desember 2000 leverte vi søknad om å kjøre ekspressbussrute på strekningen Kristiansand – Oslo. Med det utfordret vi ”statsmonopolet” for landverts reise på strekningen. Etter først å ha fått avslag av daværende samferdselsminister Terje Moe-Gustavsen, for øvrig 5 dager før han formelt gikk av som statsråd etter at valget var tapt i 2001. Avslaget ble anket og 5. mars 2002 innvilget samferdselsminister Torhild Skogsholm søknaden. 15. mai 2002 gikk de første avganger, samtidig kl 09.00 fra både Kristiansand og Oslo. Konkurrenten.no hadde sett dagens lys.

For kundene har konkurransen vist seg å være effektiv for å få bedre og billigere reiser. Den knallharde kampen om passasjerene har ført til at alle skjerper seg, tilbudet ble og blir stadig forbedret og har blitt flere avganger å velge mellom. Prisene er gått ned med ca 35-40% og antall daglige avganger er økt fra 3 til ca 15, altså med 400%.

Det har vært en hard kamp å etablere seg som ekspressbussaktør på strekningen. Fra den spede start med 28 ukentlige avganger, har konkurrenten.no nå 65 ukentlige avganger. Kostnadene med å starte opp var store, men nå gir satsingen resultater.

Risdal Touring AS inngikk i en større omorganisering fra 1. januar 2006. Mer om dette kan du lese her.

Satsingen er fortsatt offensiv og vi tør love at vi skal være en kundeorientert og markedsrettet bedrift, som hele tiden vil ha som målsetning å tilby konkurransedyktige reiser.

UK flag | German flag