FULLTEGNET! Venteliste mulig

Kroatia
FULLTEGNET! Venteliste mulig

Kroatia | Olav og Cazim | Busstur | Risdal Touring

KUN 13.990,- per pers.
ved påmelding før 15. februar
Når
18.-28. mai
Antall dager
11
Avreise fra
Stavanger/Sørlandet/Grenland
Reisen er overstått!

Cazim og Olav har funnet «tonen» og den musikkglade ex-jugoslav Cazim legger ut på tur med reisevante Olav, til sine tidligere hjemtrakter. Cazim og kona Esmina flyktet fra Bosnia i forbindelse med krigen på Balkan på 90-tallet. De har også bodd i Slovenia, og kjenner området godt. Mange kjenner nok historien om at når Cazim flyktet, så kunne han pakke svært lite med seg. Han valgte å pakke bukse, skjorte og trekkspill. Ingen tvil om at denne karen setter sin musikkinteresse høyt og han er da også litt av en virtuos.

Sammen med Olav er det lagt opp en innholdsrik rundreise full av opplevelser. Vi kommer liksom litt på «baksiden og innsiden» siden vi har med oss Cazim og Esmina som er fra disse traktene. Og, Olav – han gleder seg som en unge. Han har til og med kjøpt seg trekkspill og begynt å øve, men slapp av – han skal kjøre bussen og Cazim spille litt for dere inni mellom. Først og fremst skal likevel Cazim ta dere med til sine gamle hjemtrakter og vise dere «sitt land».

Benytt sjansen til å bli med – nye opplevelser venter!

Tagger:, , , , , , , , , ,

PROGRAMMET DAG FOR DAG

Dag 1

Vi starter ut fra de respektive påstigningsstedene, fra Stavanger i vest og kjører E39 sørover mot Kristiansand. Mulighet for påstigning. Videre østover E18 og nye turdeltakere kommer på. Underveis gjør vi selvfølgelig også småstopp – og snart går nok praten livlig! Kl 16.30 har vi avgang med DFDS Seaways til København, vi får tildelt våre lugarer m/ dusj/WC – alle beliggende oppe i båten, og vi møtes etter hvert til felles buffètbord i restauranten.

Dag 2

En deilig frokostbuffèt står klar og venter i restauranten før skipet klapper til kai i København kl 09.45. Vi kjører ut av den danske hovedstaden og sørover Sjælland. Snart krysser vi over til Falster og vi tar veien ned til ferjehavnen i Gedser. Herfra blir det sjøreise med Scandlines over til Rostock, beliggende i det som før var Øst-Tyskland. Turen tar 1 time og 45 minutter. Om bord har vi inkludert felles lunsjbuffèt i stedet for middag på hotellet denne kvelden. Denne dagen skal vi frem til Leipzig-området hvor vi sjekker inn for overnatting på et av våre samarbeidshoteller.

Dag 3

Vi starter dagen med frokost på hotellet. Olav har snart låst opp bussen og vi er klare for å ta oss videre sørover. Snart er vi i naturområdet Bayerischer Wald, en lav fjellkjede som strekker seg langs grensen mot Tsjekkia. Landskapet er vakkert og kupert. Vi stopper – og det blir nok stemningsfulle pauser på denne turen! Litt utpå ettermiddagen passerer vi Regensburg og vi skal stifte nærmere bekjentskap med det som kanskje er Europas viktigste elv, Donau. Ved Kelheim besøker vi Weltenburg. Et kloster med sitt eget klosterbryggeri som ligger like ved naturfenomenet Donaudurchbruch – som oversatt betyr «Donau-gjennombruddet». Når vi ser landskapet forstår vi hvorfor. Det er ser akkurat ut som at Donau bryter seg gjennom fjellsiden her. Vi får oss en båttur og kommer nær innpå. De neste drøye timene tar oss videre mot den tysk/østerrikske grensen og ved Rohrdorf stopper vi for kveldens middag og overnatting.  Ca 550 km.

Dag 4

Et godt opphold i Rohrdorf er over etter at vi har spist frokost. Synsinntrykkene er mange – vi har panoramautsikt til Alpene. Formiddagens første besøk blir i Salzburg. Kanskje, sammen med Wien, musikkbyen fremfor noen i Europa. Vi blir satt av på den sentrumsnære bussparkeringen og får et par timer til å rusle rundt før vi igjen skal sette kursen mot nye reisemål på turen. Mens vi kjører i behagelig turbuss på gode veier, ser vi et fantastisk landskap gli forbi utenfor vinduene. Mot Kärnten og langs Millstätter See. Frem mot den sloveniske grensen og gjennom Karawanken-tunnelen. Brått er vi i et nytt land. Landet som Esmina og Cazim kjenner så mye bedre enn oss, Slovenia. Utpå ettermiddagen frisker vi opp bekjentskapet med hovedstaden i landet, Ljubljana – men vi skal videre. Kvelden ender på Istria-halvøya, i Umag, Kroatia – hvor vi skal sjekke inn for middag og overnatting 4 netter på et bra hotell . Ca 470 km.

Dag 5-7

Vi har slått oss til ro for noen dagen på et trivelig sted. Vi legger opp til en rolig førstedag – om ikke værmelding eller annet gjør at vi velger å bytte på dagene. Frokost og middag på hotellet hver dag mens vi bor her. Vi rusler rundt litt i nærområdet. Gjør oss kjent med stedet og liksom snuser inn det lokale, fornemmer stemningen. Virkelig tar inn over oss følelsen av ferie. En av dagene kjører vi utflukt over grensen igjen – og inn i Slovenia. Kystlinjen til landet er på knappe 47 kilometer – en liten korridor klemt inn mellom Italia og Kroatia. Byen Koper ligger her og kjente ferieparadiser som Portoroz, Piran og Izola. Vi stikker innom og skaper ferieminner som blir gode å ta når vinter og kulde nærmer seg i Norge igjen. Motsatt vei, legger vi turen en av dagene under oppholdet her nede – til Rovinj. Av mange holdt for å være selveste perlen av kroatiske feriebyer. Byen byr på det meste. Små, koselige smug som oser av middelalder. Tenk når handel og skipsfart var på sitt travleste her! Krystallklart vann i Adriaterhavet, helt inn til bryggekantene i byen. Små, hektiske uterestauranter hvor både varmt og kaldt kan bestilles, både noe kaldt å drikke og en god forfriskning. De mest imponerende desserter og disker fulle av is i alle farger og smaksvarianter. Alt dette rammes inn av de gode, nære historiene som fortelles av Esmina og Cazim – og vi bare vet at han med sitt trekkspill og vakre sang også skaper god stemning.

Dag 8

Takk til vårt kroatiske vertskap – vi skal krysse 3 grenser i dag. Først fra Kroatia til Slovenia. Raskt gjennom til Italia og vi er ved havnebyen Trieste. Rundt og langs kysten et lite stykke til før vi vender kursen nordover. Innover mot sørsiden av Alpene, som på italiensk side bærer navnet Dolomittene. Fjelltoppene ligner nesten på stalagmitter, eller omvendte stalakitter. Vi skal gjennom dal og over høydedrag, små pass og frem til den verdensberømte vinterbyen Cortina d’ Ampezzo. Her ble vinter-OL arrangert i 1956. Skulle for øvrig også vært arrangert her i 1944, men ble avlyst på grunn av 2. verdenskrig. Byen ligger 1.224 meter over havet, altså knapt høyere enn vårt eget, norske Finse (1.222). Siste del av dagen bringer oss forbi Vipiteno. Opp over Brenner-passet, vi krysser grensen inn til Østerrike og sjekker inn for middag og overnatting i Matrei am Brenner.  Ca 430 km.

Dag 9

Frokost på hotellet. Her i Matrei nyter vi den vakre utsikten og kan ikke la være å undres. Hvordan er det mulig å drive landbruk og ellers livnære seg i disse stupbratte fjellsidene? Mye av forklaringen er nok at dalføret her har vært, og er, en av de viktigste handelsrutene mellom nord og sør i Europa. Vi foreslår å kjøre gamleveien fra Matrei, ned under mektige Europa-brücke og frem til Innsbruck. Vanskelig valg i dag – skal vi stoppe ved hoppbakken Berg-Isel eller i Garmisch-Partenkirchen? Før vi kommer til sistnevnte, har vi i alle fall passert Seefeld – kjent for ski-VM nå i vinter. Pasjonsspillbyen Oberammergau hvor det store spillet igjen oppføres i 2020 ligger like i nærheten. Oppføring hvert 10. år og flere hundre tusen tilskuere hver gang. Ettermiddagen bruker vi til å kjøre forbi hovedstaden i Bayern, München og vi satser på et stopp i Nürnberg før vi sjekker inn for middag og overnatting i Fulda-området.  Ca 530 km.

Dag 10

Vi starter dagen med frokost på hotellet. De tyske frokostene er blitt svært så gode og vi kan godt se for oss at både en og to kilo legges til midjen på en slik tur som dette. Åsene og det kuperte landskapet, er del av Mittelgebirge i Tyskland – «middelfjellene». Nord for dette området flater landskapet ut og vi passerer storbyer som Göttingen og Hannover mens vi nærmer oss naturområdet Lüneburger Heide. For de som har reist en del, får vi nesten snart følelsen av å nærme oss våre hjemtrakter. Hamburg passeres og inntrykket vi sitter igjen med, er kanskje at byen nå er preget av store veiutbygginger og en stadig like aktiv og travel havn? I Schleswig-Holstein stopper vi utpå ettermiddagen for å spise en deilig middag. Mette og fornøyde blir det stopp ved den tysk/danske grensen for litt shopping. En times tid senere sjekker vi inn for overnatting ved Kolding. Ca 650 km.

Dag 11

Vi starter dagen med nok en god hotellfrokost før vi legger ut på den danske motorveien som raskt tar oss nordover forbi Aarhus og Allborg. Til Hirtshals ankommer vi i god tid før ferjeavgang kl. 12.15. Vi setter kursen mot Kristiansand. For de som ønsker det er mulig å forhåndsbestille buffet ved påmelding til turen. Dette koster 299,- . Beregnet ankomst til den «sørlandske hovedstaden» kl 15.30 og straks etter ilandkjøring og tollklarering fortsetter vi frem til de respektive avstigningssteder.

Annen informasjon

Tillegg for enkeltrom 1.990,-

Buffet på hjemreise: 299,- Må bestilles ved påmelding til turen

 

Forbehold om endringer som følge av forhold utenfor vår kontroll!

 

Inspirasjonsbilder

UK flag | German flag