Ofte stilte spørsmål

På denne siden finner du spørsmål og svar på det kundene våre oftes lurer på. Finner du ikke det du leter etter, ta kontakt med oss på: post@touring.no eller 37 93 15 15

Påmelding: Depositum og betaling
  • Ved påmelding betaler den reisende et forskudd på kr 1.000,- per person.*
  • Restbeløpet innbetales senest 6 uker før avreise. Skjer påmelding senere enn 6 uker før avreise betales hele beløpet ved påmelding.
  • Påmeldingen er bindende når bestillingen er nådd oss og registrert hos oss. Vi tar aldri ut kunder fra lister uten at de på forhånd har meldt avbud.
  • Forsinket betaling anses alltid som vesentlig mislighold og gir arrangøren rett til å heve (annullere) bestillingen.

*Ved påmelding av reiser som inkluderer fly, betaler den reisende et forskudd på kr. 3.000,- per person.

For å sikre reservasjonene deres, kreves det at vi betaler et depositum til flyselskaper, cruiserederier, ferger og hoteller. Dette beløpet vil ikke bli refundert ved avbestilling, så det er viktig å merke seg at depositumet er ikke-refunderbart. Hvis du har avbestillingsforsikring og du blir forhindret fra å reise på grunn av sykdom, kan du imidlertid få pengene tilbake gjennom forsikringsselskapet ditt.

Påmelding: Hvordan behandles personopplysningene mine?


For å kunne gjennomføre reisen og opprettholde kundeforholdet, er vi nødt til å lagre visse opplysninger internt i vår database, som er nødvendige for å sikre en smidig gjennomføring av turen og for å opprettholde en effektiv kommunikasjon med deg som kunde. Opplysningene vi trenger er firmanavn, organisasjonsnummer, kontaktperson (visst det er en firmareise), reisendes navn, e-postadresse, adresse, navn, fødselsdato, nasjonalitet, kjønn, passnummer med utstedelses- og utløpsdato, telefonnummer, kontonummer, eventuelt andre detaljer vi må vite om den reisende.

Under bestillingen og ved tilsendt regning godkjenner du dette. Dersom du ikke aksepterer vilkårene, må du ta kontakt med oss umiddelbart for å avbestille reisen.

Før avreise: Bør jeg har egne forsikringer?


Ja. Avbestillings – og reiseforsikring ikke automatisk er inkludert ved bestilling av reise hos oss. Vi anbefaler sterkt at alle våre kunder har i orden både avbestillingsforsikring og reiseforsikring gjennom sine forsikringsselskaper.

Før avreise: Europeisk helsetrygdekort


Det europeiske helsetrygdkortet bekrefter din rett til nødvendig helsehjelp under midlertidige opphold i et annet EU/EØS-land eller i Sveits, på samme vilkår som landets egne innbyggere. Det er derfor viktig å ha med seg dette kortet når man reiser til disse landene, visst du på reisen skulle trenge nødvendig helsehjelp. Europeisk helsetrygdkort tar du med deg som plastkort eller i papirversjon. Kortet kan ikke fås digitalt.

Medisiner som er nødvendige må enhver sørge for selv for å ha med, eventuelt også en medisinliste om noe skulle skje og den reisende skulle trenge helsehjelp.

Helsetrygdekort og medisinliste kan gi eventuelt raskere vei til behandling om dette skulle være nødvendig.

Har du ikke helsetrygdekort?
Det kan bestilles på:
https://www.helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort/
Du kan også ringe Helfo på tlf. 23 32 70 00 for veiledning og hjelp.

Før avreise: Pass og visum


Pass

Før reisen er det viktig at du sjekker gyldigheten på passet ditt. Innenfor Schengen, trenger passet bare være gyldig i tiden du er på reisen. MEN, utenfor Schengen kan det kreves at passet må ha en gyldighet på mellom 3 eller 6 måneder etter endt reise.

  • Ved påmelding til reiser som inkluderer fly, er det særskilt nøye at den reisende sjekker grundig at navnet skrevet i bekreftelsen fra reisearrangøren stemmer overens med kundens eller kundenes navn slik det står skrevet/oppført i passet. Det er den reisendes plikt for å unngå problemer ved innsjekking til og reise med fly. Enkelte flyselskap, land eller flyplasser og innsjekkingspersonell er svært nøye på dette og aksepterer ikke innsjekking – og dermed ombordstigning – dersom navn ikke stemmer overens*

*I tillegg; husk å sjekk gyldigheten, i forhold til hvilket land reisen går til.

Visum

Visst du får oppgitt at du på den enkelte reisen krever visum, så er det den reisende selv som må sørge for at dette er i orden.

Avbestilling og avbestilling ved sykdom: Hva er avbestillingsgebyret?


Husk at det er bindende påmelding. Den reisende kan avbestille reisen før avreise etter følgende regler:

Avbestilling
Ved avbestilling av dagsturer mer enn 30 dager før avreise mot å betale et administrasjonsgebyr på kr 300,- per person frem til 15 dager før avreise. Etter det gjelder samme avtale som punkt og D. Når det gjelder flerdagsturer: ved avbestilling mer enn 30 dager før avreise mot å betale et administrasjonsgebyr på kr 500,- per person. Og ved flyreiser blir avbestillingsgebyret kr 500,- per person ved avbestilling mer enn 60 dager før avreise.

B. Ved avbestilling f.o.m. 30 t.o.m. 21 dager blir det et avbestillings gebyr på kr 1.000,- per person. Ved flyreiser gjelder avbestilling f.o.m. 60 dager før avreise t.o.m. 46 dager før avreise blir det et avbestillingsgebyr på kr 3.000,- per person.

C. Ved avbestilling f.o.m. 20 t.o.m. 11 dager før avreise krever arrangøren 50% av reisens pris. Ved flyreiser gjelder dette punkt ved avbestilling f.o.m. 45 dager t.o.m. 31 dager før avreise.

D. Ved avbestilling f.o.m. 10 dager før avreise eller ved flyreiser f.o.m. 30 dager før avreise, eller hvis den reisende ikke møter ved avgang, eller mangler de nødvendige papirer for å delta på reisen, kan arrangøren kreve hele reisens pris. Når en eller flere i samme reisefølge avbestiller, og reisens pris er basert på at to eller flere personer disponerer samme rom eller leilighet, har arrangøren rett til å ta ut tillegg for de resterende personer i henhold til gjeldende prislister.

Avbestilling ved sykdom
Vi anbefaler alle å tegne avbestillingsforsikring med sitt forsikringsselskap, alternativt betale reisen hos oss med kredittkort eller annet som inkluderer fri avbestilling ved sykdom.

  • Forholdet må dokumenteres med legeattest.
  • Den reisende må så snart som mulig etter hendelsen varsle arrangøren om at reisen avbestilles. Risdal Touring AS vil da umiddelbart utstede en bekreftelse på avbestillingsreglene og dokumentere hva som er, og eventuelt skal betales i tillegg, slik at dette kan danne grunnlag for et refusjonskrav overfor forsikringsselskapet til den forsikrede (påmeldte).
  • Avbestilling må umiddelbart og uten ugrunnet opphold gjøres ved å kontakte Risdal Touring AS på 37 93 15 15 (eventuelt vakttelefon 400 18 220) – eller dersom avreise ligger et stykke frem i tid, ved å sende email til: post@touring.no.
  • Det er kunden som avbestiller sin plikt å kunne dokumentere at avbestilling faktisk er skjedd dersom avbestilling gjøres