Sammen skaper vi turglede!

Tradisjoner å ta vare på!

John Risdal startet på begynnelsen av 60-tallet med turbusser. Firmaet ble kjent under navnet John Risdal Turbusser og var å se på veiene helt fram til 2004. Små og mellomstore busser var i vognparken, og både skole- og turkjøring var oppdragene. Varemerket var god og personlig service til alle kunder! Aldri ble det kompromisset på kvaliteten. Dessverre døde John så altfor tidlig og brått 8. november 2003, kun 68 år gammel.På slutten av 80-tallet overtok sønn til John, Olav Ljosland Risdal, mer og mer den daglige driften.

Ved årskiftet 1994/1995 kom den første, store turbusser i tunet på Ljosland. I 1998 ble også 45-seters turbuss nummer to innkjøpt. Aktiviteten var allerede da økende og ved gjennomføring av pakketurer, ble det samarbeidet med Sørlandsruta Touring i Kristiansand. Det var derfra bekjentskapet mellom Olav og Tom Roger Øydne, som leder av avdelingen, utviklet seg og som resulterte i at et felleseid selskap ble etablert 3. januar 1999 – Risdal Touring AS.

Strategien var å bli en turoperatør for Sørlandet – med spennende turer til attraktive, gunstige priser! Flere og flere kunder etterspurte ferdige pakkeløsninger. Den lange erfaringen med å kjøre for andre som selv hadde lagt opp sin tur, gjorde beslutningen enkel: Dette trodde vi på!

– Søsterselskapet Konkurrenten.no blir stiftet

27. desember 2000 leverte vi søknad om å kjøre ekspressbussrute på strekningen Kristiansand – Oslo.
Med det utfordret vi ”statsmonopolet” for landverts reise på strekningen. Etter først å ha fått avslag av daværende samferdselsminister Terje Moe-Gustavsen, forøvrig fem dager før han formelt gikk av som statsråd etter at valget var tapt i 2001. ble avslaget anket og 5. mars 2002 innvilget samferdselsminister Torhild Skogsholm søknaden. Den 15. mai 2002 gikk de første avganger, samtidig kl. 09.00 fra både Kristiansand og Oslo. Konkurrenten.no hadde sett dagens lys!

For kundene har konkurransen vist seg å være effektiv for å få bedre og billigere reiser. Den knallharde kampen om passasjerene har ført til at alle skjerper seg, tilbudet ble og blir stadig forbedret og har blitt flere avganger å velge mellom. Prisene er gått ned med ca 35-40% og antall daglige avganger er økt fra 3 til ca 15, altså med 400%.

Det har vært en hard kamp å etablere seg som ekspressbussaktør på strekningen. Fra den spede start med 28 ukentlige avganger, har konkurrenten.no nå høsten 2018 hele 105 ukentlige avganger inkludert direktebusser. Kostnadene med å starte opp var store, men nå gir satsingen resultater.

– Risdal Touring inngikk i en større omorganisering fra 1. januar 2006 og har stadig utvidet sin virksomhet

Satsingen er fortsatt offensiv og vi tør love at vi skal være en kundeorientert og markedsrettet bedrift, som hele tiden vil ha som målsetning å tilby konkurransedyktige reiser.

Vi jobber stadig med å utvide tilbudet vårt, med en egen salgsressurs på Vestlandet, som dekker områdene fra Haugesund, via Bergen til Sogn. Og etter lang tids samarbeid, overtok konsernselskapet i 2020 alle aksjer i Gjerstad Tur og Taxi med base på Brokelandsheia i østre del av Agder. I 2024 ble også det tradisjonsrike Sverre Haga Bussreiser AS en del av bussfamilien! Haga-familien har røtter tilbake til rutebussens tidlige barndom. Tre generasjoner har drevet med busstransport i alle former. Sverre Haga AS ble i 25 år drevet av 3. generasjon i Haga-familien, men familiebåndene er fremdeles ivaretatt med 4. generasjon i ledelsen og drives videre som egen merkevare.

Gjennom samarbeidet kan selskapene dra nytte av felles ressurser og kompetanse, som gir styrket service, flere muligheter og bedre samarbeidsavtaler hos aktørene våre – til fordel for våre kunder!

«Kulturbærere»

Vi er kulturbærere av topp moderne turbusser, dyktige sjåfører, kunnskapsrike reiseledere og reisekonsulenter – med lang erfaring og tradisjon for å drive persontransport.

Vi gjør alltid vårt ytterste for å skape gode opplevelser og yte god service i alle ledd, fra du setter deg på bussen til du er hjemme igjen!