Med Agder Motorhistoriske Klubb!

Med Agder Motorhistoriske Klubb!

AMK | Tyskland & Danmark | Fly og buss | Risdal Touring

KUN 7.770,- per pers.
ved påmelding før 15. juli
Når
16.-20. oktober
Antall dager
5
Avreise fra
Kjevik Lufthavn Kristiansand
Bestill

I samarbeid med Agder Motorhistoriske Klubb arrangerer vi en tur for alle bil- og teknikkinteresserte til Tyskland og Danmark. Vi flyr til Tyskland med KLM – og kjører buss hjem igjen. Vi har en usedvanlig god flyforbindelse, vi lander i Mulhouse under fire timer etter at vi har startet fra Kjevik. Vi har lagt opp til en tur med relativt korte kjøredistanser hver dag fra helt sør i Tyskland til helt nord i Danmark. Det gjør det mulig å bruke mye tid på alle de tekniske muséene, hvorav ett hører med blant de største bilmuséer i verden. Underveis skal vi også ha spennende bedriftsbesøk hos Mercedes og Opel – der vi hos Opel også skal få se hvordan de restaurerer gamle biler. Selvsagt skal vi også spise på en lokal Bierstube eller to – og vi skal bo på gode hoteller. Alt i alt et flott opplegg.

Bli med på disse flotte opplevelsene. Meld deg på!

Tagger:, , , , , , , ,

PROGRAMMET DAG FOR DAG

Dag 1

Kjevik –  EuroAirport Basel-Mulhouse –  Hockenheim, ca 246 km fra flyplassen: Vi starter turen med KLM fra Kjevik kl 06.10 – og lander på EuroAirport Basel-Mulhouse Freiburg kl 09.45 etter en kort mellomlanding i Amsterdam. Her venter vår egen buss og sjåfør på oss. Den tar oss til la Cité de l’Automobile – Musée National – Collection Schlumpf som er et av verdens største bilmuseer. Det holder til i en enorm fabrikkhall som dekker hele 17 mål og har over 450 kjøretøyer – fra bilens barndom frem til i dag. Her kan du se til dels meget sjeldne klenodier fra produsenter som Panhard, Peugeot, De Dion, Bugatti, Rolls-Royce, Mercedes, Ferrari og Porsche. Blant juvelene er toseteren Panhard-Levassor fra 1908, en Mercedes W125 fra 1937, en Maserati 250F fra 1957 og en Lotus type 33 fra 1963, en Bugatti type 32 fra 1923 med sin epokegjørende aerodynamikk (bilen har fremdeles sin originale motor) – og prestisjemodeller som Panhard-Levassor X26, Delahaye 1935 fra 1949 og en Rolls-Royce Silver Ghost fra 1924. Muséet har også en grei restaurant for de som vil kjøpe seg litt lunch.

De som ikke er fullt så interessert i biler får anledning til å gå en tur i det gamle bysenteret i Mulhouse. Byen er kjent for sine mange kunstverk, sine små håndverksbutikker og lokale kunstnere. I Mulhouse er det flere tradisjonelle restauranter og vinstuer der du kan smake på kjente lokale spesialiteter som kugelhopf, sauerkraut, lokale oster og de berømte Alsace-hvitvinene. De er kjent for mye fruktighet, og er en god basis for eplebrennevin. Mulhouse er ellers en typisk industriby med bilfabrikken Peugeot som den største arbeidsgiveren. Byen er også kjent for sitt Musée Français du Chemin de Fer (jernbanemuseum) som skal være et av verdens største i sitt slag.

Etter museumsbesøket – eller rusleturen i bysenteret, kjører bussen til ACHAT Hotel Hockenheim der vi skal bo to netter. Hockenheim i delstaten Baden-Württemberg ligger rundt 20 km sør for Mannheim. Byen har rundt 20 000 innbyggere og er kanskje mest kjent for racerbanen Hockenheimring som ble bygget i 1932, og fremdeles brukes til blant annet Formel 1 hvert år. Middag nytes denne kvelden på hotellet.

Dag 2

Utflukt til Sinsheim og Mercedes Benz Werk, ca 256 km t/r: Vi kjører til Sinsheim i delstaten Baden-Württemberg som ligger i mellom Heidelberg og Heilbronn. Her skal vi besøke Technik Museum Speyer. Det  har en stor samling av gamle motorsykler og biler fra bilens barndom frem til i dag samt mange fly og lokomotiver. Her kan du gå om bord i en u-båt eller en Boeing 747 Jumbo, høre verdens største Welte Orgel, se en av Europas største romfartsutstillinger, store damplokomotiver, mekaniske musikkinstrumenter og mange rariteter. Museet har kafeteria der du kan kjøpe lunsj. Deretter tar vi en utflukt til motorfabrikken til Mercedes Benz Werk hvor de produserer motorer til lastebiler og busser. Middag spiser vi underveis på en koselig restaurant.

Dag 3

Hockenheim — Rüsselsheim – Braunschweig, ca 441 km: Etter en deilig frokost forlater vi vårt hotel i Hockenheim og kjører til Opel Museum i Rüsselsheim (ca 86 km). Rüsselsheim am Main i Rhein-Main-området ligger i delstaten Hessen og har rundt 64 000 innbyggere. Museet gir en fin innføring i Opelfabrikkens historie fra den spede begynnelsen for drøye hundre år siden. Opel Automobile GmbH har en lang historie. Selskapet ble stiftet den 21. januar 1862 og laget til å begynne med symaskiner. Bilproduksjonen kom i gang i 1899.  Opel var fra 1929 til 2017 en del av General Motors men ble det året solgt til Groupe PSA. Mange av de store bilfabrikantene har egne verksteder som restaurerer gamle klenodier etter alle kunstens regler. Opel er intet unntak – og vi skal få være med på en halvannen times omvisning i den delen av fabrikken som restaurerer gamle Opeler.

Ledsagere og andre får anledning til å besøke den gamle bydelen i Frankfurt. De som har vært på museet får en kort pause her etter museumsbesøket før vi alle drar videre til Mercure Atrium Hotel Braunschweig. Middag denne dagen spiser vi på en hyggelig restaurant underveis.

Dag 4

Braunschweig—Wolfsburg – Hamburg—Neumünster, ca 326 km: Denne dagen skal vi besøke to nokså forskjellige muséer. Først på lista står byen Wolfsburg ved elva Aller nordøst for Braunschweig i delstaten Niedersachsen. Byen har sitt navn fra det severdige Wolfsburg-slottet fra rundt år 1300. Den har 125 000 innbyggere – og ble grunnlagt av nasjonalsosialistene i 1938 for å skaffe boliger til arbeiderne ved Volkswagen-fabrikkene. Wolfsburg er fremdeles Volkswagen-konsernets hovedsete. Her skal vi besøke det imponerende Autostadt-museet. De store bilfabrikantene BMW, Mercedes og Porsche har alle brukt mye penger på sine bedriftsmuseer – så også Volkswagen. Autostadt har over 1,2 millioner besøkende i året og er også veldig populært på grunn av den moderne arkitekturen. Det moderne designet er ikke bare i bygningene, men også i møblementet, som f.eks. stolene og benkene. Museet har imponerende arkitekttegnede paviljonger for hver bilprodusent i Volkswagen-gruppen (Bentley, Skoda, Audi, Lamborghini og Seat)  med lassevis av ny presentasjonsteknikk.

Etter Autostadtbesøket fortsetter bussen til Hamburg der vi skal se Automuseum PROTOTYP. Det ligner ikke så mye på tradisjonelle bilmuseer. Utvalget i den gamle fabrikkhallen er ikke stort, men detaljene og kunnskapen er enorm. Museet har omtrent 80 forskjellige biler med mange prototyper fra Porsche og VW – inkludert Herbie Racing. Her kan du se moderne racerbiler som Jordan F1 191 som Michael Schumacher kjørte sin første Formel 1 konkurranse i 1991 og en 2009 modell Toyota TF110 prototype. Andre modeller som museet er stolt over, er en Porsche 597 “Jagdwagen” fra 1958; Porsche 904 Carrera GTS fra 1964, Porsche 356 Gmünd Coupé fra 1949 samt prototypen til Porsche 64 fra 1939. Det ble bare bygget tre biler av denne typen som ble brukt i et propagandaløp fra Berlin til Roma. Museet har kafe hvor det er mulig å kjøpe lunsj.

De som ikke er interessert i museet får anledning til å ta en rusletur i Binnenalsterområdet i Hamburg sentrum. Hamburg er Tysklands nest største by, Europas største havneby og samtidig en av landets delstater. Hamburg tilhørte Hansaforbundet i middelalderen. Frem til Tysklands samling i 1871 var Hamburg en suveren stat. Byen ble ødelagt av brann i 1842. De fleste gjenværende gamle byggene (inkludert kirker fra 1200-tallet) ble lagt i grus under andre verdenskrig. Etter krigen ble gatene utvidet og mange av de gamle kirkene og bygningene gjenreist. Etter besøket i Hamburg kjører vi til Best Western Hotel Prisma i Neumünster for middag og overnatting. Neumünster ligger i delstaten Schleswig-Holstein ved elva Stör, og har rundt 80 000 innbyggere. Den ble først nevnt i historiske dokumenter som landsbyen Wippendorf i 1127. Middag er inkludert også denne kvelden og nytes på hotellet.

Dag 5

Neumünster – Hirtshals – Kristiansand, ca 453 km:  Etter frokost drar vi fra Neumünster til grensen der vi stopper for shopping. Så drar vi til den vesle byen Gjern (rundt 1500 innbyggere) nordøst for byen Silkeborg før vi setter kursen nordover til Hirtshals. I Gjern skal vi besøke Jysk automobilmuseum. De har 160 biler som er produsert av 85 forskjellige bilfabrikker i perioden fra 1900 til 1987. Den største delen av samlingen består av kjøretøyer fra før 2. verdenskrig. Muséet har både restaurerte og ikke- restaurerte biler. De som ikke er så interessert i biler får anledning til en rusletur i Århus. Deretter kjører vi videre til Hirtshals. Superspeed 1 har avgang til Kristiansand kl. 20.45 med ankomst Kristiansand kl 23.59. Bussen kjører til Kristiansand Lufthavn Kjevik for å sette av dem som har sin bil der.

Annen informasjon

Turprisen inkluderer:

¨  Fly med KLM Kjevik – Amsterdam – Basel/Mulhouse

¨  Reiseleder Olav Breen

¨  Helturist buss og erfaren sjåfør

¨  4 hotellovernattinger

¨  4 frokoster

¨  4 middager

¨  Ferjeoverfart Hirtshals – Kristiansand

¨  Alle fly – og vei avgifter og bompenger

 

Tillegg for enkeltrom 1.290,-

Det er mulig å bestille buffet på ferjen på vei hjem til 339,-

Inngangsbilletter til muséene kommer i tillegg til turprisen.

 

Forbehold om endringer som følge av forhold utenfor vår kontroll!

 

Inspirasjonsbilder

UK flag | German flag